Nieuwsbrief 43 - december 2010

Lodwar Kenya

Inleiding

Vanaf half juli zijn we thuis in Oosterbeek en hebben de voortgang in de beide projecten gevolgd via de mobiele telefoon, e-mail en sms. Voor zover we kunnen nagaan wordt er goed en serieus gewerkt en wordt de zorg aan de dove kinderen en de ouderen gegeven, zoals we dat in onze tijd gewend waren. De activiteiten gaan door en nieuwe worden ontwikkeld.

Via de moderne communicatiemiddelen is contacten leggen erg gemakkelijk. Zij en wij maken er dan ook veel gebruik van. We zijn blij dat het goed gaat. Ook de minder mooie zaken worden doorgegeven.
Zo vertelde Agnes (van Ewoi) dat een van de bestuursleden onder een vallende watertank was gekomen. Na hem vervoerd te hebben naar een universiteit ziekenhuis in Eldoret is hij overleden. Ook een dochtertje van een van de stafleden was opgenomen in het ziekenhuis met ernstige brandwonden.
Dat gebeurt heel veel, omdat velen nog koken op een open vuur of wankele kacheltjes. Zo kunnen gemakkelijk ongelukken gebeuren. Wij zijn op onze beurt druk bezig om te zorgen dat de projecten over de noodzakelijke financiële middelen kunnen beschikken.
In deze nieuwsbrief beschrijven we de viering van de jaarlijkse internationale dag voor de ouderen. Verder een beschrijving van een "Madura voet", waarbij het Ewoi project behulpzaam was en een terugblik op en aandacht voor vervolgonderwijs betreffende dove meisjes.

Terre des Homme en het Liliane fonds.

In de kranten en op het nieuws kwam het bericht dat enkele hulporganisaties geen subsidie van het Rijk meer zullen gaan ontvangen. Zij zouden niet voldoen aan de criteria die daaraan gesteld zijn.
Wij waren heel verbaasd, want twee van deze organisaties helpen ons in de projecten. Terre des Hommes betaalt een deel van de lopende kosten voor het dovenonderwijs en het Liliane Fonds steunt het doven project vervolgonderwijs en draagt bij in de kosten voor de meervoudig gehandicapte kinderen in het Ewoi project. Uit ervaring weten we dat deze twee organisaties zeer adequate hulp bieden.

Het Liliane Fonds werkt met mediators. Dit zijn mensen die in een gebied werken en de hulpaanvrage terdege controleren. Van deze organisaties waren wij beiden mediator.
Het Lilianefonds heeft een klein efficiënt werkend kantoor in Nairobi die de contacten met het veld onderhouden. Omdat in het veld met vrijwilligers wordt gewerkt, zijn de overheadkosten laag. Zij maken zo weinig mogelijk reis- en verblijf kosten. Dat zien we bij andere (grote) organisaties wel eens anders. Het kantoor in Nairobi is altijd bereid om adviezen te geven want zij weten veel over bijzondere scholen en instituten en over de zorg in het land. Controles worden nauwkeurig uitgevoerd.

Terre des Hommes heeft heel regelmatig contact met de managers van de projecten en werkt met deskundige, meest lokale mensen. Als er klachten zijn vanuit het veld reageren zij adequaat. Zij maken er ook veel werk van om contacten te leggen met de plaatselijke medewerkers in de projecten.
Zij organiseren bijscholings-bijeenkomsten en cursussen voor de medewerkers en kinderen en besteden veel aandacht aan bewustwording en het oplossen van problemen.
We hopen dat degenen die deze twee organisaties uit de subsidieregeling willen zetten nog eens goed nadenken en uiteindelijk op hun beslissing terug komen. Wij hebben vele malen organisaties zien komen en gaan met soms een negatief effect op de gemeenschap in het Turkana gebied. Dat ook Terres des Hommes en het Liliane Fonds buiten de subsidie boot vallen is voor ons onbegrijpelijk.

Ewoi boom.

Het Ewoi hulpprogramma voor de armste ouderen is genoemd naar de Ewoi boom Deze boom is in de Turkana gemeenschap erg belangrijk en kan in droge en moeilijke omstandigheden overleven. Bij droogte rollen de blaadjes van de boom op en lijkt de boom dor en bladloos. Zo gauw er weer regen valt is de boom binnen een dag weer prachtig groen. Soms groeien er besjes aan.

De vrouwen drogen deze en ze worden bewaard voor tijden dat er geen voedsel is. Ook worden er helende krachten aan de boom toegeschreven. Bepaalde delen van de boom worden hiervoor gebruikt.
Vergaderingen en belangrijke beslissingen worden in de schaduw van deze boom genomen en de geiten- en schapenhoeders rusten op het heetst van de dag in de schaduw van deze boom.

Het Ewoi programma heeft figuurlijk een zelfde functie voor de armste ouderen in Turkana.

Madura voet.

Een van de medewerkers van Ewoi werd bij een oude vrouw groepen die een probleem had aan haar been. Het bleek een madura voet te zijn. Dit is een onderhuidse schimmelinfectie als gevolg van iets wat diep in de huid doordringt. Omdat men in Turkana veel in de bush loopt en werkt, komt het nogal eens voor dat mensen zich prikken aan doornen. Er kan dan een sluimerende ontsteking ontstaan. Vaak verloopt het pijnloos. Het komt meestal voor aan de voet en als het niet op tijd wordt behandeld, wordt het chronisch en worden spierweefsels, pezen en bot aangetast en breidt het zich uit. Het been wordt dik en er verschijnen blaren. De vrouw lag in haar hutje en was nog nooit behandeld. Na onderzoek in het ziekenhuis bleek amputatie de enige mogelijkheid om deze vrouw te helpen. Gelukkig was er een sponsor in Nederland die de kosten van de operatie op zich nam. Na afspraken met de familie over de verzorging in het ziekenhuis is zij geopereerd. De familie heeft haar in het ziekenhuis goed verzorgd en Ewoi heeft de kosten van de operatie, de medicijnen, extra kleding, zeep en krukken betaald. Na enkele weken werd haar geleerd hoe zij zich met krukken kon voortbewegen. Daarna is zij weer naar haar hutje in de bush gebracht. Tot nu toe gaat het goed met haar. De noodzakelijke zorg krijgt ze van buren en familie. De catechist van de betreffende plaats is de contactpersoon. Dank aan de sponsor die het mogelijk heeft gemaakt deze vrouw te helpen.

INTERNATIONAL ELDERLY DAY AT KATILU PARISH.

The International Day for the Elderly was celebrated on 3rd October 2010 and it was marked in a big way at Immaculate Conception parish Katilu which had 100 old ones.
We started the day as early as 7 am in the morning with collection of those clients who could not walk to the parish which was done by the parish priest.
Those who were able to walk came straight to the parish.
At 8.00 am all the clients were gathered at the parish hall. After welcoming them and explaining about the day, they were served with tea with milk and bread.
At 9.00 am, the mass was celebrated presided over by Fr. Dismas Masinde. The theme of the day was the "Rights of the Old people".
This occasion served to remind the Christians and the community as a whole to recognize the rights of the old ones and assist them in every way.

After mass there was a talk from one of the staff to remind the old ones of their rights make them feel they are recognized.

Then followed by a short break whereby the old ones relaxed and took some juice. After that there were some entertainments whereby the old people were singing and dancing joyfully. This was followed by a session of giving them presents.
Each one of them got a quarter kg sugar, 75 g tealeaves, a pkt of milk, a sheet, small bag, a mosquito net, a piece of soap and 1.7 kgs mixture of maize and beans as a present. The old people were very happy and lacked words to express themselves.
After that they were served with lunch and one old man gave a traditional prayer blessing everyone who made the day a success and also those who assisted financially.
All the old people went back home happy for the day.
Thanks to God the day was a success.
Compiled by Agnes Mana
Co-ordinator

Agnes beschrijft hierboven de viering van de internationale ouderendag in Katilu, ± 140 km ten zuiden van Lodwar. Zeven uur in de morgen startte men met het ophalen van de ouderen.
Degenen die mobiel waren kwamen op eigen gelegenheid. Ontbijt en een warme maaltijd werden geserveerd.
Er was een eucharistie viering en een gesprek over de rechten van de ouderen.
Hieraan namen ook de leden van de Small Christian Communities (SCC’s) deel.
Er was ruimte voor dans en zang. De ouderen kregen een muggennet, een laken en een katoenen tas. Verder voedsel in de vorm van thee, suiker, maïs en bonen.
Voor een oudere gehandicapte vrouw was er een driewieler rolstoel. Zij kan nu de 20 liter jerrycan achter op de bagagedrager zetten als ze water gaat halen. Eerder moest ze kruipend door het dorp naar de pomp met de jerrycan op haar hoofd.
De mensen waren erg dankbaar.
Deze dank werd door een van de deelnemers geuit tijdens een traditioneel gebed. Hij vroeg de zegen voor alle betrokkenen, werkers en sponsors. Tot slot dankte hij God die deze dag mogelijk heeft gemaakt.

Vervolgonderwijs voor meisjes.

In het jaar 2000 gingen we werken als vrijwilligers in het diocese Lodwar.
Op verzoek van de bisschop is Ben begonnen om een huishoudschool, die al enkele jaren gesloten was, opnieuw te starten.
De accommodatie was het oude ziekenhuis in Kakuma en de school was opgericht door een Ierse zuster. Door omstandigheden moest deze school gesloten worden in de jaren negentig.
Omdat er grote behoefte was aan deze vorm van beroepsonderwijs, was heropening gewenst.

Na twee jaar werd de leiding van de school overgedragen aan Afrikaanse zusters.
Tot op heden voldoet deze opleiding in een grote behoefte in Turkana, waar vrouwen nog heel vaak als tweederangs burgers worden gezien.
De afgestudeerden vinden hun weg en hebben over het algemeen meteen werk na hun opleiding.
Zij gaan meestal werken in een instituut, guesthouse, pastorie of bij een kinderopvang. Soms in een leidinggevende functie.
Aan het begin van dit schooljaar in januari zijn vijf dove leerlingen naar deze huishoudschool gegaan.
Zij worden door een lerares die de gebarentaal kent begeleid. Op deze manier leren zij zich in de “horende” wereld aan te passen.
Twee meisjes zijn inmiddels afgehaakt. Drie studenten volgen nog steeds dit onderwijs en ze doen het heel goed.
De samenwerking met deze school verloopt naar wens en de kosten worden betaald door Terres des Hommes en Liliane Fond en de ouders dragen bij naar draagkracht.
Ook komend schooljaar zullen weer meisjes naar deze school gaan.

Tot slot.

In deze laatste nieuwsbrief van het jaar willen we iedereen die geholpen heeft om het werk in de programma's voor onderwijs aan dove kinderen en hulp aan de armste ouderen mogelijk te maken, heel hartelijk bedanken.
Dankzij deze hulp is er toekomst voor de dove kinderen en kan aan de ouderen meer zorg worden besteed.

We wensen ieder Gezegende Kerstdagen
Vrede en Geluk in het Nieuwe Jaar
.

Ben en Annie Janssen | P.O. Box 101
Lodwar - Kenya
Fraters van Utrecht
Fortisbank Rek.nr. 23.16.87.338
- code 1545 (s.v.p. wel vermelden!)
Email: bjans@africaonline.co.ke
Tel.: Lodwar: 00254-54-21474