Droogte en honger in Turkana.

Verslag van Agnes

SITUATION IN TURKANA.

The food situation in Turkana has become a very critical thing especially to the poor old people. Hunger is the only song that is everywhere now. The care of the old people is going down since everyone is crying for hunger even the young.

Prices have become high so much that nobody is able to purchase food, fuel and other things. So the poor old ones are suffering. One would expect that in this difficult time, the relatives of these elderly people would take care of them, but this is not the case, instead everybody is running away to look for greener pastures.

As much as the relief food is also there, but it is sad that some of the poor old ones are not getting anything. When the food is brought in a lorry the chiefs and the councillors are the first ones to take a share in the name of stealing. The rest remains with the community where the young ones grab all the food leaving the poor old people there with empty bags.

Despite the problems in the whole area we try to serve the old poor people as usual, at the moment most of the old people are hungry so we do give food to those suffering so much and those who have gotten nothing from the relief food.

We also try give to the clients who are getting strong medicines from the hospital and those taking strong medicines like ant-TB drugs and ARV's. Also once a month all the clients do come to the office for a piece of soap and so we do give them some food to take with them.

Though we try to assist on this way it is not enough to finish the problem that is there. And this situation is still there and there is no hope of any change in the rising problem so we do not know that this will be there for how long.

By Agnes Mana, coordinator Ewoi programme, Lodwar

Agnes schrijft:

De voedsel situatie in Turkana heeft kritische vormen aangenomen. Honger is het enige waar over gesproken wordt. De prijzen van voedsel en andere zaken zijn erg hoog.
Vooral de arme oudere mensen lijden daar erg onder. Velen jongeren trekken weg op zoek naar betere plekken en laten de oudere alleen achter.
Als er voedsel gedistribueerd wordt krijgen de ouderen vrijwel niets. Als het voedsel wordt gebracht zijn het de Chiefs (dorpshoofden) en Counsillors (plaatselijke volksvertegenwoordigers) die eerst hun porties moeten hebben. br De rest is voor de sterkeren en jongeren en zo blijven de zwakkere ouderen over met lege handen.

Agnes schrijft dat zij proberen de meest hongerige ouderen te helpen met wat voedsel. Speciaal wordt aandacht besteed aan de mensen die medicijnen gebruiken i.v.m. TB en Aids of zware antibiotica gebruiken.
Een keer in de maand komen de ouderen naar het kantoor waar ze een stuk zeep krijgen (soap-day) en waar ook nu voedsel wordt uitgedeeld. Maar dit voedsel is nooit genoeg voor de hele maand.
Deze situatie is nog steeds gaande en wordt alsmaar erger en niemand weet hoelang dit nog gaat duren.
Tot zover het verslag van Agnes.

Uit eigen ervaring weten wij hoe nijpend dit probleem is en wat honger met deze ouderen doet.
Zij gaan naar de bush en eten wilde vruchten. Ze krijgen hoogstens een keer per dag wat te eten en zijn te zwak om ook maar iets te doen dat hun wat geld kan opleveren om wat te kopen.

Mensen krijgen maag-darm klachten longontsteking en worden brood mager.
Vaak zie je dat mensen die erge honger hebben een strak touw om hun middel binden om de honger minder te voelen.
Maar we weten zeker dat de medewerkers van Ewoi de ouderen helpen met alles wat in hun mogelijkheden ligt en zover de financiele situatie het toelaat.

Van diverse kanten hebben we giften ontvangen om deze ouderen te helpen gedurende deze hongersnood. Dit geld sturen we rechtstreeks naar het ouderen programma Ewoi.
Er wordt daar voedsel voor gekocht, m.n. maïs, bonen, olie en zout, thee en suiker en dit voedsel wordt aan de ouderen uitgedeeld.
In Ierland lazen we 2 artikelen die gaan over de honger in Turkana en alle moeilijkheden betreffende de droogte en de gevolgen daarvan.
We hebben deze 2 artikelen op onze website overgenomen, nl.:

Facing a famine, The Irish Catholic, August 4, 2011
Kenyan government in 'denial'. The Universe Sunday, august 7, 2011.